måndag 12 juli 2010

Färdig giftad

Träffade ÖL den 16 juni

Hade en del frågor angående lymfarna, kan man få bort det, hur allvarligt osv.. Om det kändes som om allt vändes upp och ner när jag fick det förra besked så vände läkaren det till rätta denna gången. Han sa att det som finns i lymfarna försvinner med strålningen så att det var så många angripna var inte så allvarligt som jag trodde. Det var ju förstås inte bra för det visar på att tumören har haft möjlighet att sprida sig och det kan ju va allvarligt i sig.

Trodde att jag kanske skulle få mer än de två behandlingar de pratat om innan operatioen. När jag frågade läkaren funderade han fortfarande på vilken behandling jag skulle få men kom sedan fram till att jag skulle ha samma som innan två gånger till. För han sa att det var den bästa behandlingen och det var ju dumt att frångå något som fungerat. Däremot fick jag veta att cellgifterna inte biter riktigt lika bra på den hormonella cancern som på "icke hormonell" fast fråga mig inte hur eller varför för det kommer jag inte ihåg så här många veckor efteråt.

Ni som fick info nära inpå besöket får gärna säga till om ni tycker jag glömt något
som kan vara av intresse för alla som läser.

I onsdags gjorde jag min sista cytostatika behandling. Min mamma och Angelas dotter Elin var med mig och Milton var hos Angela. När jag legat uppkopplad till giftet en stund frågade en sköterska om jag hade tagit jordgubbar, det hade jag inte. Så då bad hon Elin följa med så kunde hon ta till sig själv oxå, när e kom tillbaka sa sköterskan "Ja, mormor får också ta". Hux flux hade jag fått en dotter på 15 år=))

Även efter dessa två behandlingar har jag fått sprutor som jag ska ta dag 4-11 efterbehandlingen och hör och häpna Mattias har fått ta dom på mig. Kanske för att det blev ett måste då syster Anna inte skulle fira midsommar på samma ställe som mig och mina sprutor..

Nu är det färdigt med cellgifter vilket innebär att en del av resan är avklarad och nu står jag på nästa hållplats och väntar. Ska bli spännande och se hur håret blir när det växer ut eller det kanske det inte är, anade ju vissa gråa i det när det kom tillbaka i operations pausen.

I morgon (tisdag 13/7) ska jag prova ut en vakumkudde inför strålbehandlingen och göra en datotommografi för att de ska veta vart jag har hjärta och lungor när de strålar. Antar att det inte är bra att skicka för djupa strålar på de områdena.

Det var lite vad som hänt sedan sist, undrar ni över något så är det bara att fråga..

Måste bara berätta att jag är så glad över vår sidovagn. Som idag när vi skulle överaska Ankan så kunde jag åka motorcykel istället för bil och ändå ha med Milton, det är helt fantastiskt=))

4 kommentarer:

mia sa...

du kommer få de mest fina gråa hår som finns tror jag. Jättesnyggt. Är så ball du kör mc med Milton, typ det tuffaste jag sett..Balla Vera. Puss o kram. Kul du uppdaterat.

gladmymlan sa...

åh sidovagn! cooolt!!! låter ju ändå som att det verkar som att läkarna har kontroll över situationen! gutt!!
anka var ju så glad över er"överraskning"...ja hon svävade som på moln:)

hoppas nu strålningen blir "smidig" och att allt försvinner nu då!!!

storkramen te dej!

Anonym sa...

Ja, nu är det bara "lite" strålning kvar sen du... ;) Är ni ute på en långtur får ni gärna titta förbi för snart far vi. Kram Tina

Anonym sa...

Skönt att du är en så positiv människa och du kommer säkert få många gråa hår ;-) Kram Anne