lördag 6 februari 2010

Innan inläggningen

Torsdag den 4

Vaknade tidigt typ vid halv 6 tiden kände mig rastlös och hade tänkt skotta lite snö men min lille älskling ville inte sova längre så då stannade jag inne. Kvart över åtta kom A för att vara med lillkillen under tiden jag åkte till vårdcentralen tog prover och plockade stygnen. Det flöt på och jag var hemma vid nio igen frukost och kaffe innan A åkte hem.
Senare på fm satte jag lillkillen i vagnen gick ut och skottade snö. Fick avsluta innan gången var fördig och gå på en liten promenad för det var någon som inte ville somna. Under promenaden ringer läkaren hon talar om att de fått svar på proverna och de var inte så bra så hon undrar hur jag mår. Jag sa att jag mådde bra men att jag hade lite (väldigt lite) ont i halsen. Hon ville då att jag skulle gå in och ta tempen så skulle hon diskutera med en kollega och återkomma till mig om en timma. Jag hade 38,3 grader precis när jag kom in men på ca en timma sjönk det till 37,5. Så när ja pratade med läkaren hade jag igen feber men eftersom jag hade haft det ville hon diskutera med en kollega igen. Hon ringde tillbaka lite senare och ville att jag skulle åka till vårdcentralen, eller akuten och kolla halsen göra nån odling eller nåt:). Vi kommer överens om att ha hon ringer mig under morgondagen.
Tjugo över tre ringde jag M och bad honom komma hem då jag hade ringt BVC för att kolla vad vi kan ge lillkillen mot hans slemhosta och de skulle ringa tillbaka 15.45.
Jag åker till vårdcentralen där de inte kan hjälpa mig för de har en utbildning och det finns ingen läkare på plats kl var då 15.40. Kvinnan där säger att om jag ringer deras nr efter fem blir jag kopplad till Eksjö. Efter några samtal hit och dit beslutades det att jag skulle åka till vårdcentralen fredag morgon.
Så under tiden M plogade snö hemma åkte jag in till stan för att hämta ut ett recept. Efter en stunds köande blev det min tur och då har de inte tabletterna hemma så det blir en tur i morgon igen.
Sedan åkte jag på blingo-party ett företag som säljer färgglada ekologiska barn och dam kläder. Det var en mysig kväll.....

Fredag den 5

Börjar dagen med att ta tempen som låg på 38 grader sedan ringer jag vårdcentralen och talar om vad som hände under gårdagen, kvinnan blir lite fundersam över att de inte kunde hjälpa mig igår men säger att hon inte ska gå in i vad någon annan sagt. Hur som helst så får jag komma dit och de börjar med att ta ett prov i halsen som de kan analysera direkt, sedan ringer de till onkologen för att ta reda på vad de ska ta för prover på mig. Det blir två rör blod och ett näsa/svalg prov det killades och var obehagligt, de körde in en fjäder topps genom näsan.
Vid två tiden ringer läkaren från onkologen och jag uppdaterar henne om vad som hänt och informerar om min dagsform som just då var ganska ok med en temp på 37,6 grader. Hon säger att det är ok om jag är hemma men om jag börjar må sämre eller får feber så ska jag åka in till Akuten och att vi ska höras igen på måndag.

På kvällen har jag feber och ska åka till Akuten så jag ringer för att kolla om de kan ge mig en spruta antibiotika och skicka hem mig eller om det krävs inläggning Jag slår nr till den lokala vårdcentralen och blir som kvinna i torsdags sa kopplad till Eksjö
Jag talar om läget att jag är under cytostatika behandling, har dåligt värde av vita blodkroppar, har feber och att min läkare sagt att jag ska åka till akuten och få antibiotika direkt ut i blodet om jag skulle få feber. Innan jag åker vill jag bara veta om jag får åka hem i kväll eller inte. Tror inte hon lyssnade på allt jag sa. Hon frågade var jag fick min behandling och att det var dit jag skulle åka, jag talade om för henne en gång till vad läkaren sagt och att akuten för mig är Eksjö och inte jkpg. Ni ska inte tro att det hjälpte hon frågade ytterligare någon gång vart jag blev behandlad och sedan skulle hon diskutera med en kollega om vad jag skulle göra, fick dock inget besked på detta utan fler irrelevanta frågor. Kände att det började ta på mitt tålamod så när kärringen säger att hon ska diskutera med sin kollega igen säger jag att jag ska ringa onkologen och ta reda på vad jag ska göra och så kommer jag be någon på onkologen ringa till dom i Eksjö.

Snacka om skilnad på bemötande. När jag pratar med killen på onkologen och berättar om samtalet och min fråga, talar han om att jag ska till Eksjö, det krävs flera doser med antibiotika så det brukar bli ett par dagars inläggning. Han säger att jag ska åka nu så ska han ringa och tala om att jag är på väg. Jag packar väskan så åker vi............

4 kommentarer:

gladmymlan sa...

ah så idiotiska tillvägagångssätt?! det vet ju till o med jag som bara är en amatör-läkare:) att det inte är bra med cellgift o feber...säg te dom där sköterskorna näste gång att de kan gå ut på nätet o söka om feber o cellgift, och att dom kanske kan tänka sig att CYTOSTATIKA i folkmun kallas för cell-GIFT för att det faktiskt är ett gift i kroppen som inte bara angriper cancerceller utan även friska celler...mupp-huvuden:(

hoppas det blev bra för dej till slut sånt där ska man inte behöva re med tycker jag.

kram kram!!

Bergatrollet sa...

Vilken otur du har... hoppas att du blir bättre nu.
Du får vara rädd om dig Veronica.. akta dig för alla bacilusker som far runt nu.

Många Kramar

Ankan sa...

Ja du,,Eksjö i ett nötskal tyvärr men tycker det är fy & skam så du blev behandlad....
Nu får du krya på dej massor.
Jag ska in på Torsdag till jpg..
kramen

Anonym sa...

Det är orättvist Veronika, vad du och din familj utsätts för. En ung, nygift kvinna med ett litet barn ska inte behöva vara med om detta. Vi lider och tänker på Er. Hoppas inte behandlingarna är för smärtsamma (jag vet inte, men det låter otäckt med venportar och cellgifter). Jag hoppas att du kan skratta mellan tårarna. Kram och hoppas inte det tar för lång tid att "bli av med skiten" //Tobias o Mariette